Ons bedrijf bestaat nu 5 jaar. Een mooi moment om de bedrijfsprocessen eens onder de loep te nemen. Het afgelopen jaar heb ik een analyse gemaakt waar verbetering mogelijk is. Begin van dit jaar heb ik drie stappen ondernomen, met resultaat. Ik ben onze bedrijfsprocessen geoptimaliseerd en onze werkvorm aangepast. Hierdoor werken we efficiënter en effectiever, wat een positief effect heeft op de resultaten richting onze klanten. Ik neem je graag mee in de stappen die ik ondernomen heb en deel in deze blog 3 tips met je.
- Kies een werkvorm die bij je werkzaamheden past en geef er een eigen draai aan.
Wij hebben ervoor gekozen om Agile te gaan werken. Ik ben me gaan verdiepen in deze werkvorm. Binnen ons team waren enkele teamleden enthousiast om dit mee op te pakken.
Agile werken is een werkvorm waarbij je in sprints van 2 tot 4 weken werk vooruit plant. Je hebt geen grote projectplannen maar deelt het werk op in kleine stukjes. Na elke sprint bespreek je de resultaten en schaaf je bij waar nodig. Het team bestaat uit professionals van verschillende disciplines. Zo kun je snel schakelen en beslissingen nemen. Door op deze manier te werken en te plannen heb je na elke sprint een moment dat je stilstaat bij het project, de werkzaamheden kritisch bekijkt en weer vooruit plant. Je werkt efficiënt en effectief.
- Vraag een ISO-certificering aan
Door mijn zoektocht kwam ik in aanraking met ISO certificering wat bestaat uit verschillende certificeringen. Ik koos voor de ISO 9001 van EIK certificering omdat deze gericht is op je processen. Ik schakelde een officieel bedrijf in. Een auditor organiseerde enkele sessies met ons waarin onze bedrijfsprocessen helemaal doorgelicht werden. Door middel van interviews met personeelsleden en klanten werd er een rapportage gemaakt van verbeterpunten. Deze verbeterpunten hebben we allemaal doorgevoerd. Inmiddels hebben we ons certificaat behaald. Daar zijn we als team erg trots op. Dat smaakt naar maar voor het komend jaar.
- Voer het juiste gesprek met je medewerkers
Het klinkt misschien simpel, maar het wordt vaak vergeten. Voer het juiste gesprek met je medewerkers. Waarom werken ze bij je, wat bindt hen aan het bedrijf. Wat hebben ze nodig om zich te blijven ontwikkelen. Goed gemotiveerde medewerkers zijn tenslotte de basis voor je onderneming. Ik had verrassende gesprekken en kwam dingen te weten die voor mij voorheen onbekend waren. In het team zaten ontzettend goede ideeën die ons uiteindelijk geholpen hebben ons nog beter te organiseren.
Ben je ook van plan je bedrijfsprocessen te optimaliseren? Start dan gewoon. Zet de eerste stap en de rest volgt wel. Je hoeft nog niet alles tot in de puntjes uitgewerkt te hebben. Ga ervoor, dan komt het altijd goed.