Wervingspool opbouwen: het belang ervan binnen je organisatie

Een wervingspool is een groep van geschikte en potentiële kandidaten die geïnteresseerd zijn in een baan bij je organisatie. Dit kunnen mensen zijn die gesolliciteerd hebben op eerdere posities, of die hebben laten weten dat ze geïnteresseerd zijn in toekomstige functies. Een wervingspool stelt u in staat om snel gekwalificeerde kandidaten te vinden wanneer u een openstaande vacature heeft. 

Een wervingspool kan je bedrijf geld besparen. Je hoeft op deze manier namelijk geen dure advertenties op verschillende andere platformen te plaatsten. Daarnaast kan een wervingspool je organisatie helpen om relaties op te bouwen met potentiële kandidaten die voorgesteld worden binnen je organisatie.   

Hoe bouw je een wervingspool op? 

Om een wervingspool te bouwen moet je een strategie bepalen om potentiële kandidaten te betrekken en bereiken binnen je organisatie. Hier zijn er enkele stappen die je kunt nemen om een efficiënte en effectieve wervingspool op te bouwen.  

  • Bouw een relatie op met een potentiële kandidaat. Dit kan door regelmatig contact te onderhouden met hen via nieuwsbrieven, social media of persoonlijke gesprekken. 
  • Verder moet je zorgen dat je je potentiële kandidaten kan identificeren. Dat kan bijvoorbeeld door eerdere sollicitanten die op eerdere functies hebben gesolliciteerd te blijven updaten over toekomstige vacatures. Je kan potentiële kandidaten identificeren door het gebruik van een managed service provider tool. 
  • Als laatst, je online zichtbaarheid als bedrijf.  Dit kan verschillen per branche, maar het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je bedrijf aantrekkelijke online aanwezigheid heeft. Dit kan gedaan worden door het aanbieden van interessante content op je website of door actief te zijn op verschillende sociale media platformen. 

Hoe betrek je je potentiële kandidaten binnen je wervingspool? 

Om kandidaten bij je wervingspool te betrekken, moet je ervoor zorgen dat je kandidaten geïnteresseerd zijn je organisatie en openstaande functies die je aanbiedt. Dit kan door: 

  • Het bieden van interessante content zoals: blog berichten en/of whitepapers.  
  • Contact houden met potentiële kandidaten door nieuwsbrieven en/of sociale media te gebruiken om hen te informeren 
  • Evenement organiseren om de relatie en het persoonlijk gevoel te laten blijven. 

Wervingspool campagne verbeteren in 3 stappen 

Nadat je de potentiële kandidaten in je wervingspool zitten moet je je wervingscampagnes blijven optimaliseren. Om je wervingspool campagnes te optimaliseren heb je de volgende nodig:  

  • Een aantrekkelijke vacature tekst: Zorg ervoor dat je vacature tekst pakkend en aantrekkelijk blijft voor je kandidaten. Het is van belang dat de tekst duidelijk de functie beschrijft. 
  • Zorg voor de beste belevenis voor je kandidaten: Zorg ervoor dat het sollicitatieproces voor de geschikte en potentiële kandidaten gemakkelijk en aangenaam gaat.  
  • Maak gebruik van Works: Works is een tool van Jex waarvan je makkelijk je vacatures kan promoten. 
  • Communicatie: Het is belangrijk dat er snel gecommuniceerd wordt over de voortgang van het proces.